Czy warto otworzyć własną kawiarnię?

Na brak kawiarni, zwłaszcza w większych miastach nie można ostatnio narzekać. Powstają coraz to nowe, klimatyczne miejsca, w których możemy nie tylko napić się wyśmienitej kawy lub herbaty, ale także poczytać książkę, obejrzeć wystawę czy posłuchać muzyki na żywo. Czy w takiej sytuacji opłaca się otwierać kolejną kawiarnię? Owszem, pod warunkiem, że mamy na nią konkretny pomysł i znajdziemy sprzyjającą lokalizację, która przynajmniej w pewnym stopniu pomoże nam w znalezieniu klientów.

Nietuzinkowa atmosfera

W czasach, gdy coraz więcej osób posiada własny ekspres do kawy i może napić się latte macchiato w domowym zaciszu, kawiarnia musi przyciągać klientów czymś więcej niż tylko wartościami kulinarnymi. Niebagatelną rolę odgrywa wystrój wnętrza i jego klimat. Jeszcze zanim zaczniesz układać biznesplan, warto dokładnie przemyśleć koncepcję swojej kawiarni: kluczowe znaczenie ma nieszablonowa nazwa i motyw przewodni. Może to być kawiarnia artystyczna lub literacka, w której oprócz kawy czy herbaty będzie można kupić książki, w której będą się odbywać wernisaże, recitale i spotkania autorskie. Ciekawym pomysłem jest także kawiarnia nawiązująca do innej epoki (np. początki XX wieku lub futurystyczne klimaty) czy innego kraju (szczególnie te słynące z dobrej kawy, jak Brazylia czy Włochy).

Nie tylko kawa

Dobra kawiarnia to przede wszystkim wybór najlepszych kaw, parzonych na różne sposoby. Dlatego planując otwarcie takiego lokalu warto wiedzieć jak najwięcej o tym aromatycznym napoju oraz metodach przyrządzania go. Ważne jest także zatrudnienie wykwalifikowanych basistów, którzy będą potrafili spełnić oczekiwania najbardziej wymagających smakoszy kawy. Jednak oprócz kaw czy herbat kawiarniane menu powinno zawierać także inne specjały, takie jak soki, likiery czy wina oraz, rzecz jasna, słodkości do kawy. Ciasta, muffiny lub tarty możesz piec samodzielnie na miejscu lub nawiązać współpracę z lokalną piekarnią czy cukiernią.

Obowiązki przedsiębiorcy

Prowadzenie kawiarni to oczywiście nie tylko przyjemności związane z urządzaniem wnętrza i układaniem menu, ale również formalności. Pierwszym krokiem jest rejestracja działalności gospodarczej – można to zrobić w urzędzie miasta lub nawet przez internet, jeżeli posiadasz kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany ePUAP. Placówkami, których nie unikniesz są także: ZUS i Urząd Skarbowy. Poza tym lokal musi być wykończony zgodnie z zasadami prawa budowlanego oraz przepisami przeciwpożarowymi. I najważniejsza instytucja, bez której funkcjonowanie kawiarni nie będzie możliwe – Sanepid. Do tej kontroli warto solidnie się przygotować: wnętrze kawiarni musi spełniać wymagania sanitarne, a pracownicy muszą posiadać odpowiednie badania. Istotne są również wyniki badań wody oraz DDD (deratyzacja, dezynfekcja i dezynsekcja) i umowa na wywóz śmieci. Jeżeli zamierzasz serwować także alkohol, niezbędne będzie zezwolenie na jego sprzedaż – wniosek składa się w urzędzie miasta lub gminy. Jak podkreślają doradcy z http://krakow.alkohole.eurocash.pl, podanie o przyznanie koncesji najlepiej jest złożyć co najmniej 30 dni przed planowanym otwarciem lokalu.

About the author

Related